'Je doet het toch wel gratis?' boek review (Max de Vries & Mascha Feoktistova)


Misschien wel het bekendste boek van het jaar, en dat na slechts een week: 'Je doet het toch wel gratis?' van Max de Vries en influencer Mascha Feoktistova. Ik heb het boek gelezen en ga vandaag een poging doen om jou zo goed mogelijk te vertellen of je dit boek nou wel of niet op je lijstje voor de feestdagen moet zetten. Lees je mee?

Je doet het toch wel gratis?- 22,50 euro



Een korte achtergrond over mezelf, want misschien is dat ook wel relevant voordat ik mezelf hier als professional neerzet. Ik heb zelf in de afgelopen twee jaar voor mijn vorige werkgever met meerdere grote influencers samengewerkt voor campagnes. Daar ging veel onderhandelen aan vooraf en ik zag absoluut in dat ik nog veel kon leren (want zeker het stellen van een budget en daarover onderhandelen is moeilijk als je daar geen ervaring mee hebt). De andere kant maak ik ook mee. Ter review ontvang ik namelijk vrij vaak producten. Soms krijg ik ergens geld voor, maar vaak niet. Ik krijg af en toe ook hele bijzondere verzoeken en dus ook de vraag 'of ik het wel gratis doe'. Dit was voor mij de reden om het boek aan te schaffen: ik vond het voor beide perspectieven interessant en was dan ook benieuwd welke 'kant' van mij dit boek het meest interessant zou zijn.

Even kort over het boek zelf: dit boek is geschreven door Mascha en Max de Vries. Max is de manager van Mascha, zijn vrouw Marije (ditgebeurterals) en Jessie Maya. Mascha Feoktistova is natuurlijk één van de grootste, al dan niet grootste, influencer van Nederland. Ik volg Mascha al jarenlang en kijk ook naar Jessie, Marije en dus Max. Omdat je door die video's toch een bepaald beeld van personen hebt, hoopte ik echt dat ik dit boek fantastisch zou vinden. Dit omdat ik het zowel Max als Mascha gun. Hoe het op mij overkomt hebben zij het 1) leuk samen en 2) hebben ze verstand van zaken.



Het boek kost 22,50, een redelijke prijs als je het mij vraagt. Persoonlijk had ik 14,95 euro een meer schappelijke prijs gevonden gezien de doelgroep van Mascha- al is dat misschien niet dé doelgroep- en ook de kwaliteit (daarover later meer). Er zijn in dit geval wel twee mensen die iets moeten verdienen aan dit boek. Het boek heeft een harde kaft met een holografische opdruk. Dit moet ik ze geven: het boek ziet er gaaf uit. Of dit een serieuze professional aanspreekt weet ik niet, maar ik vind het top.

Schrijfstijl
Vanuit journalistiek oogpunt moet ik het toch benoemen, er zijn veel negatieve reviews over dit boek die gaan over de schrijfstijl en spelfouten. Zelf heb ik dus journalistiek gestudeerd en ik kan je zeggen: zelfs iemand die jarenlang wordt opgeleid tot taalnazi kan fouten maken. En grote ook ;-) Een gedrukt boek met een prijs van 22,50 euro is andere koek. Daar komen verwachtingen bij kijken en mensen zijn teleurgesteld als het boek niet voldoet. Op de kaft van het boek viel mij al een fout op en daar schrok ik van. Ik denk dat Erica van Vonderen er ook niet zo blij mee is, haha. Maar hoe kan het nou dat niemand dit heeft gezien? Of is er uberhaupt geen (degelijke!) eindredactie over dit boek gegaan? Voor mijn gevoel is het boek vrij snel geschreven en misschien wilden ze een bepaalde deadline halen waardoor de kwaliteit van de eindredactie er bij in is geschoten. Ik betwijfel of we hier ooit een antwoord op gaan krijgen, maar ik kán niet anders dan hier wat zeggen.

Dit zou overigens bekend zijn en bij latere drukken verbeterd worden. Goed dat het wordt erkend, maar alsnog vind ik het voor een eerste druk eigenlijk niet kunnen.


Inhoud
Uiteraard ga ik niet elke zin uit het boek helemaal beschrijven. Saai voor jullie en niet leuk voor de makers. Het begint met een introductie over wie Max en Mascha zijn en waarom zij de noodzaak voelden om dit boek te schrijven. Mascha's tekst is blauw, die van Max is zwart. Vervolgens komen we bij een interessant 'stappenplan' terecht, geschreven door Max. Aan de hand van dit stappenplan kun je gemakkelijk een eigen plan maken voorafgaand voor een samenwerking met in dit geval dus een influencer. Ik vond hier nuttige informatie in staan voor marketeers omdat een goede briefing en op papier zetten wat je nou eigenlijk wil bereiken met een influencer (KPI's) snel wordt overgeslagen of afgeraffeld.

Tussendoor worden wat cases beschreven, de meeste zijn van Mascha, maar ook eentje van Marije. Interessant om te zien wat daar niet goed is gegaan, dit is leerzaam voor beide partijen! Er worden sowieso door het gehele boek veel cases omschreven die zowel positief als negatief zijn verlopen. Het eindigt met het bepalen van een strategie en enkele influencers en marketeers die wat vertellen over hun ervaring met influencer marketing. Voorbeelden daarvan zijn Dylan Haegens, Anna Nooshin en Kelvin, ook wel Kalvijn.

Mijn mening over het boek
Het boek leest in principe gemakkelijk weg, maar bevat veel spreektaal (denk daarbij aan 'je kan' in plaats van je kunt) en andere taaltechnische fouten. Persoonlijk heb ik hier wel moeite mee. Ik heb jarenlang spreektaal moeten corrigeren, al is het voor de niet-Nederlands geschoolde lezer misschien wat minder vervelend. In de stukken van Mascha zitten daarnaast veel Engelse zinnetjes en woorden. Aangezien ik haar vlogs bekijk weet ik dat dat ook is hoe zij spreekt, maar ik weet dat veel mensen daar de kriebels van krijgen. Als ik de eindredactie had gedaan, was het er ook niet doorheen gekomen. Verder aardig wat foutjes met spaties of punten die vergeten zijn. Ik had daarnaast het gevoel dat ik een keer een tekst van Mascha zat te lezen, maar die was niet blauw. Sommige pagina's zijn slecht leesbaar door de kleur van de tekst, zie hieronder.

Wat ik leuk vind is het Mascha-Max perspectief. Daarnaast vind ik de tips veelal bruikbaar en de cases leuk. Doe mij maar een heel boek met alleen maar cases van YouTubers/influencers, haha. De briefing is ook op een pijnlijke en grappige manier herkenbaar.


Dan over naar het minder vrolijke deel van deze review. Ik mis onderbouwing van de stellingen/verhalen die in het boek staan. Zo wordt er omschreven hoe je het beste een briefing kunt sturen en wat je vooral niet moet doen, maar ik mis dan de mening van een andere professional. Ook over het opstellen van een budget bijvoorbeeld. Dit is een super belangrijk onderwerp dat extra meningen behoeft. Het komt in het boek al snel over 'dat bedrijven maar gewoon moeten betalen want influencer zijn is geen hobby'. Maar hoe kom je bij zo'n bedrag? Wat is normaal? Wie bepaalt wat normaal is en hoe is dat ontstaan? Hoe heeft Mascha bepaalt wat haar waarde is? Er staat een tabel met een rekensom maar dit wordt slechts kort besproken. In het hele boek mis ik meer professionele meningen of onderzoeken, dan zou het boek ook veel sterker overkomen.

Verder vind ik dat er in het boek enkele tegenstrijdige meningen worden omschreven. Zo is een beroemd persoon eigenlijk geen influencer, maar ook weer wel. Influencer zijn is niet nieuw, maar ook weer wel, want anders was er geen boek voor nodig. Soms is het prima om iets gratis te doen, maar soms is het ronduit belachelijk en onbeschoft. Dit is misschien de realiteit, het is allemaal niet zwart op wit, maar het roept vragen op.

Het boek heeft ook een beetje een negatief randje. Dit voel ik vaker in de stukken van Mascha dan in die van Max, maar af en toe voelt het wat belerend. 'Haha, kijk die bedrijven het eens verkeerd doen met hun slechte aanbod, wij weten wel beter' terwijl het eerste deel van het boek juist via een stappenplan probeert te helpen om een succesvolle samenwerking met een influencer op te kunnen zetten. Een wat genuanceerde toon zonder onderliggend voelbare mening had ik prettiger gevonden. Nu klinkt het een beetje alsof ik het boek helemaal ruk vind, dat is niet zo. Maar veel had beter gekund.

Uit eigen ervaring kan ik trouwens nog even zeggen dat influencers het zelf ook behoorlijk kunnen verkloten, terwijl ze toch een paar duizend euro vragen voor een samenwerking. Dat lees ik ook niet echt terug, maar was wel interessant geweest.



Concluderend: vind ik 'Je doet het toch wel gratis?' een aanrader? Ja en nee. Het hangt ook af van je verwachtingen. Als jij...

... een marketeer bent die zich wil storten in het influencer wereldje en er écht niks vanaf weet, kan het een prima basis handleiding zijn. Er worden namelijk zeker nuttige dingen aangekaart waar je iets mee kunt. Aan de hand van het boek kun je een begin maken als je een samenwerking wil opzetten. Van mij had dit nog sterker over gekomen met de meningen van enkele professionals of onderbouwing door middel van onderzoeken.
... een volger van Mascha bent en niks met influencing óf marketing hebt, denk ik niet dat je hier iets aan hebt. De focus ligt meer op de marketeer dan de Beautygloss-volger.
... zelf een blogger/influencer bent is het boek leuk maar geen must. Wij weten namelijk allemaal wel ongeveer hoe stom sommige bedrijven influencers benaderen en dat er grote bedragen omgaan in dit wereldje. Wel interessant als je wat meer achtergrond wil lezen over de samenwerkingen die Mascha heeft gedaan.

Je moet het boek overigens niet kopen als je denkt 'OMG I WANT THE TEAAAA AND NOTHING BUT THE TEA', want zoveel tea zit er niet in het boek. Ja, er worden wat cases beschreven, maar je hoeft niet te denken dat Mascha even haarfijn vertelt welk bedrijf haar heeft genaaid of hoeveel geld ze op haar rekening heeft staan. Ik begrijp dit wel, maar denk dat sommige lezers daar ergens wel op hopen. Veel bedragen worden er ook niet genoemd behalve in het hoofdstuk over Daniël Wellington horloge's- een bedrijf waar Mascha mee samenwerkt. Een vriendenprijs van 18K voor een paar stories en 2 posts, noem d'r maar eens gek.

Ik heb nog altijd respect voor Mascha en de manier waarop zij nu haar bedrijf(jes) runt, maar dit boek had echt meer aandacht nodig dan gegeven is.

Wil jij nou graag zelf je mening vormen over dit boek? Ik geef het boek 'Je doet het toch wel gratis?' weg via Instagram. Ga snel naar mijn pagina en wie weet kun jij binnenkort zelf ontdekken wat je er van vindt! Heb jij het boek al gelezen? Laat je mening dan zeker achter in de comments!

9 opmerkingen

  1. Mooie review! Wat maken die fouten nou uit! Het gaat om de inhoud. Goed dat je aangeeft dat het interessant is voor marketeers. Liefs, Fanartmi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede review! Ik zou het boek graag willen lezen maar vind het toch wel veel geld. De taalfouten maken mij niks uit, daar kan ik wel doorheen lezen. Het lijkt me erg interessant om te lezen over hoe dat gaat tussen influencers en bedrijven. Ik heb zelf 2 samenwerkingen gehad maar zou nog veel willen leren. Ik doe graag mee met de winactie en heb ook via insta gereageerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je eerlijke review.
    Toch vind ik taalfoutjes niet kunnen in een boek.
    Geef het dan een maand langer de tijd en breng het boek later uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op zich een interessant boek, maar zoals jij al aangeeft mis je veel informatie die een influencer/blogger juist zo graag wil weten. Want het blijft een vaag gebied als het over financiën gaat. Want waar wordt er tegenwoordig naar gekeken door bedrijven? Hoe hoog je in Google scoort of hoeveel volgers en interactie er is op Instagram? Cases van Mascha zijn natuurlijk leuk om te lezen, maar of een andere influencer daar zelf iets mee kan, ik weet het niet. En de titel doet vermoeden dat het meer duidelijkheid gaat geven, jammer dat dat zo kort besproken wordt. Ik ga natuurlijk meedoen met de winactie! (ik ben dol op lezen en eerlijk gezegd ook omdat ik het boek nog best duur vind). Iedereen die ook meedoet succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn interesse heb je wel gewekt! Jammer dat er veel taal/tikfouten in staat. Ik heb de vorige boeken van Mascha gelezen en heb me bij het lezen wel wat geërgerd aan de vele taal- en tikfouten. Maar als de inhoud boeiend genoeg is, kun je daar wel overheen lezen. Zou het boek wel graag willen winnen voor het inkijkje in deze wereld. Heb daarom ook op je insta bericht gereageerd... Fijne review heb je geven, vooral een hele eerlijke! ��

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind taal/tikfouten meestal wel storend, jammer dat daar niet wat zorgvuldiger naar is gekeken. Ik zou het boek zelf niet kopen, vind de prijs te hoog voor wat ik er persoonlijk aan zou hebben. Fijne en eerlijke review heb je geschreven. Denk dat ik wel ga meedoen aan je winaktie want ben wel nieuwsgierig natuurlijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat fijn dat je zo'n eerlijke review hebt geschreven! Die fout op de kaft is inderdaad wel pijnlijk, haha. Ik heb het boek zelf niet gelezen, maar ik kan me voorstellen dat het boek overkomt als afgeraffeld. Ik vind de prijs persoonlijk wat te hoog, ik ga 'm sowieso niet kopen. Ik ben alsnog wel benieuwd naar het boek, dus ik doe graag mee met je winactie! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Thanks voor de verhelderende review Iris! De cases lijken mij echt heel interessant, maar de reviews die alleen de spelfouten in de schijnwerpers zetten hielden mij een beetje tegen. Jouw review is compleet en wekt toch weer mijn interesse. Zoals ik begrijp uit review: samenwerken is een vak apart ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik wou deze voor mijn vrouw maar na het lezen van jouw review ben ik zelf ook nieuwsgierig.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks voor je reactie!