Als blogger 'schooien' voor producten en samenwerkingen #overbloggen

Hi allemaal! De laatste tijd heb je waarschijnlijk al best wat gelezen over dit onderwerp. Bloggers zijn ordinaire schooiers, ze willen alles gratis en vooral niks betalen. Ok, dat is één. Ik zie recent echter een nieuwe en vrij directe vorm van 'schooien' voorbij komen die ineens populair lijkt te worden. Benieuwd naar hoe en wat? Lees dan zeker even verder!



Ik vind het woord schooien een beetje stom, maar het dekt de lading en jullie begrijpen hopelijk allemaal waar het over gaat. Ik merk over het algemeen twee verschillende manieren van schooien. De één is nogal duidelijk, de andere voelt als een addertje onder het gras. Ik vertel je er meer over.

- Overduidelijk laten doorschemeren dat een samenwerking toch wel heel fijn zou zijn
Je hebt vast wel eens een artikel gelezen waarvan je dacht 'leuk, maar hier zit een heel stinkend luchtje aan'. Namen noemen vind ik vals- ik doe daar niet graag aan, maar waarschijnlijk herkennen jullie het verhaal ;-). Je leest een artikel bij een grote blogger waaruit blijkt dat hij/zij bezig is met bijvoorbeeld verbouwen. En oh, wat heb ik nog veel op mijn wishlist! 'Zal ik dit kopen?' En oh, wat een toeval- een paar weken later zien we een samenwerking met een merk van de wishlist! We zijn niet dom. Dat is geen toeval, dat is een plan of tactiek waar over nagedacht is.

Iedere blogger zou nu zeggen: ik doe dat niet bewust. Maar laten we eerlijk zijn, we proeven allemaal wel een klein beetje dat het hartstikke welkom zou zijn om een sponsor te vinden voor onze vakantie, onze gordijnen of de verf op onze muur. Logisch ook eigenlijk. Maar het is de vraag of je jouw lezers tussen jou en je samenwerkingen wil laten instaan.

Wat vind ik hiervan?
Nou, best wel sneaky. Sterker nog, ik ben gestopt met het volgen van één van Nederlands bekendste bloggers omdat ik een beetje moe werd van die vieze nasmaak. Want je kunt natuurlijk ook een mail sturen naar de Praxis met 'hey ik wil een nieuwe vloer/badkamer/whatever zin om te samen te werken groetjes'. Net zo makkelijk, en minder openbaar.

- Recht op de man af vragen om een samenwerking
Ja ja, dit is echt een populair nieuw iets. Je ziet het best vaak terug op Instagram tegenwoordig. Meisjes die in hun bio zetten 'voor samenwerkingen mail dit en dat adres' tot daar aan toe. Dat is voor bedrijven alleen maar handig, want geen ellenlange zoektocht naar contactpagina's. Een stapje verder gaat het vragen om samenwerkingen. Ik zie het steeds vaker gebeuren en ik vertel je zometeen in geur en kleur wat ik daar van vind.

Iemand plaatst op Instagram een afbeeldingen of verhaal waarin staat dat hij/zij naar samenwerkingen zoekt. Meestal super random, niet specifiek, gewoon letterlijk 'ik zoek een samenwerking'. Of nog erger, het staat in een bio. 'Looking for collabs'. Joe.

En hiervan?
Hier zat je misschien op te wachten, misschien ook niet- mijn mening over het laatstgenoemde. Eerlijk? Ik vind het aan de ene kant stoer, want je vraagt het toch maar. Niet iedereen doet het en je kunt als instelling uiteraard 'wie niet waagt, wie niet wint' in je hoofd houden. Misschien trapt iemand er nog in ook. En dan ben jij degene die heeft gewonnen.

Tot zover het aardige gedeelte van mijn mening. Ik vind het dus best stoer, maar ergens bekruipt een gevoel van 'WHAT THE FUUUHH' me heel sterk. Ik vind het gewoon een beetje zielig. Als ik zelf een bedrijf had, zou ik dus gewoon keihard lachen om mensen die op zo'n manier om samenwerkingen vragen. Ik begrijp het nut ook niet. Wat is 'een samenwerking'? Wie ben jij dan? Waarom zou iemand met jou samen willen werken door een oproepje? Geen enkel bedrijf voelt zich toch aangesproken door zo'n oproep? Want daarmee geef je eigenlijk gewoon aan dat je alles wel best vindt. Als er maar spullen binnenkomen. Of geld.

Pak het anders aan
Natuurlijk kan het, zoals ik eerder al benoemde, ook veel makkelijker en zonder dat jouw volgers moe van je worden. Als jij een samenwerking wil, ben jij degene die de eerste stap moet zetten. Stuur die mail. Pak die telefoon op, probeer het gewoon. Het lijkt mij persoonlijk ook een veel beter idee om een bedrijf (dus eentje waar je écht interesse in hebt, niet 500 verschillende) direct te benaderen. Vertel waarom je mailt. Probeer niet overal te hengelen. Een bedrijf of persoon wil zich graag speciaal voelen en weten waarom juist jij wil samenwerken. Overtuig een ander.

Oh en, het allerbeste idee? Gewoon wachten. Want als je interessant bent voor een bedrijf, weet dat bedrijf jou heus wel te vinden. Het voelt ook als een compliment als het via die weg gebeurt. Toch?

Wat vinden jullie?
Ik plaatste gisteren een story waarin ik jullie vroeg wat jullie ervan vonden. Die meningen gingen echt hard, hahaha! Maar uiteraard ben ik benieuwd naar jullie mening over dit alles. Wat is schooien en wat niet? Let me know!

10 opmerkingen

  1. Oeh, lastig! Ik vind inderdaad transparantie het beste: zeg gewoon dat je een nieuwe vloer wil en dat je hoopt dat iemand je wilt sponsoren. Of nog beter: mail ze zelf, zonder je blog erbij te betrekken. Vragen op je instagram vind ik echt een beetje vreemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens, op instagram heb ik nog nooit gezien, heel raar!
    Liefs,
    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Terwijl het echt heel vaak voorkomt! Maar laten we hopen dat het geen trend wordt ;-).

      Verwijderen
  3. Inderdaad best stoer. Maar ik ben er zelf niet zo van. Je blogt toch omdat je het leuk vind en niet voor de triljoenen samenwerkingen lijkt me. Volgens mij kan je dan beter wat verlegen en kijken wat voor samenwerkingen je krijgt. Ik wacht gewoon tot een bedrijf wilt samenwerken en ik er een mailtje van krijg. Anders niet. Dan maak ik gewoon zelf content zoals gewoonlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je moet inderdaad ballen hebben! Laatst werd ik door een ex (bnr) deelneemster van een programma benaderd via dm of ik wilde samenwerken met haar! Allemaal spelfouten en gewoon zo' wil je samenwerken?' Ik zal geen namen noemen maar dan denk ik echt van oke... wil je op deze best wel cheapy manier aan geld komen? Dat vind ik best wel een beetje onwerkelijk eigenlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha ik vind het stoer dat je dit soort dingen gewoon op je blog post! Ik ben het verder ook helemaal met je eens eigenlijk. Saai hè ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zou echt zelf niet snel een bedrijf benaderen, dat durf ik niet zo goed en ik vind het ook niet netjes. Ik vind het superleuk dat ze mij regelmatig weten te vinden, voelt een stuk beter ;) Ik vind ook in vlogs tegenwoordig dat vooral in NL het niet echt duidelijk is wat je nu ziet of het reclame is 'echt' zeg maar. Ik prik daar wel doorheen maar ik denk jonge meiden niet zo snel, toch jammer want dan krijgt het echt dat sneaky gehalte.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. PREACH. Maar je weet al dat ik hetzelfde denk als jij. Ik heb 1 keer zelf een bedrijf benaderd (door jou hehe), maar dat vond ik al doodeng. Ik wil niet wanhopig overkomen, zeg maar. Terwijl ik weet dat het gerust mag. Maar op social media schreeuwen om samenwerkingen... nee stop. Ik vraag mij af of bedrijven daar daadwerkelijk in trappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw, dagelijkse dosis eerlijkheid weer gevonden ;) ik moet zeggen dat ik het een tijdje geleden zelf een keer in mijn instastory gezet heb, niet met de verwachting er echt wat mee te bereiken, maar toch is er een leuke samenwerking uit gekomen! Iemand die ik ken via insta tipte me over het betreftende merk en ik vond het wel leuk dat er op die manier toch iets tot stand komt. Ik zie het de laatste tijd ook steeds vaker voorbij komen en het zal waarschijnlijk alleen maar meer worden gok ik.. ik dacht ik deel ook even een ervaring :)

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks voor je reactie!