Teveel perspakketjes- vanuit een marketing én bloggerperspectief

Ik ben Iris en ik ontvang én verstuur perspakketjes. Dat is best een bijzondere combinatie. Ik wilde het graag eens hebben over het fenomeen perspakketjes, want tegenwoordig is er nogal een discussie gaande: zo zouden veel bloggers het niet meer aankunnen, vooral de negatieve kanten zien en aan het milieu denken. Ik ken de 'markt' van beide kanten en wil er vandaag even over praten! Lees mee..


Het begon allemaal met...
Een video van Samantha Ravndahl die twee weken geleden werd geupload, wel belangrijk om deze even te kijken voordat je aan deze mega lap tekst begint:


Andere influencers hebben zich hier inmiddels ook al over uitgelaten. Waar het op neerkomt is dat het ontvangen van pakketjes te veel wordt. Niet alleen de spullen, maar ook de verpakkingen. Het wordt zo extreem dat het vervuilend is voor het milieu. Pakketjes worden steeds flitsender, groter en er komen gadgets bij om zo de aandacht van een influencer te trekken.

Als blogger
Ik kan mij vanzelfsprekend niet helemaal inleven in ZO veel spullen, maar in kleinere mate heb ik er zeker mee te maken. Hoeveel perspakketjes ik zelf ontvang is zeer wisselend. Soms ontvang ik er 5 per week, soms een hele week geen. Ik zou zeggen dat het gemiddelde op twee pakketjes per week ligt en ik ben een 'kleine' blogger. Dit komt al snel neer op een paar producten per week en honderden per jaar. Het ene pakketje is ook het andere niet; soms ontvang je 10 producten en soms 1. Ik bezoek ook wel eens een evenement en daar vertrek je meestal met tassen vol producten van verschillende merken.

Vanzelfsprekend krijg je als grote blogger HEEL veel perspakketjes opgestuurd. Hieronder een voorbeeldje van Shaaanxo, voor als je nog nooit een PR-unboxing hebt gezien:


Nog eentje dan:


Waarom krijg ik eigenlijk pakketjes opgestuurd?
Ik heb zowel een blog als een Instagram account. Dit wordt door aardig wat mensen gezien en/of gelezen. Een blog en een Instagramaccount zijn voor bedrijven wat vroeger een advertentie in een magazine was: een mooie manier om te promoten, maar dan voor minder geld. Het hangt van het bureau of bedrijf af welke van de twee, blog of Instagram, het meest interessant is voor een merk. Ik ben overigens zelf ook in de positie om producten aan te vragen; ik doe het niet vaak maar als ik het wel doe zijn het meestal gezichtsverzorgings- of haarproducten van merken die ik nog niet ken.

Wat vind ik van deze pakketjes?
De eerste keer dat ik een pakketje kreeg, inmiddels jaren geleden, vond ik zo bijzonder! Ik kon niet geloven dat iemand mij iets wilde sturen. Inmiddels weet ik beter waarom ik dat pakketje krijg en is het wel wat normaler geworden. Als ik heel veel pakketjes tegelijk krijg voel ik me aan de ene kant de koning ter rijk en aan de andere kant is het super overweldigend.

Het voordeel
Ik heb echt een overvloed aan beautyproducten, waarvan 90% opgestuurd, maar ik ben hier stiekem toch ook erg blij mee. Het maakt mijn werk/hobby ook makkelijker: ik zie wat nieuw is en ben in de luxe positie om te kunnen selecteren wat ik wil laten zien. Ik geef producten weg die niet geschikt zijn voor mij en maak daar familie, collega's en vriendinnen heel blij mee. Kortom: PR-pakketjes maken mij nog wel blij.

Het nadeel
Mijn appartement lijkt meer op een drogisterij dan op een woonhuis. Dit klinkt zo ontzettend overdreven en ver weg voor een 'gewone consument', maar het krijgen van veel producten geeft ook een bepaalde druk. Omdat het geen verjaardagscadeau is met de insteek 'al pleur je het nu weg, mij kan het niet schelen', weet je dat je er wel iets mee moet doen. Wat de meeste mensen ook niet zien en weten is dat bedrijven best wel in je nek kunnen hijgen. Het opsturen van een product is in principe vrijblijvend, maar soms dwingt het bedrijf je zowat af om er iets mee te doen.

Milieu?
Persoonlijk maak ik niet zo'n probleem van karton en plastic: wij hebben in Nederland, voor mijn gevoel, de recycling daarvan prima geregeld. Karton en plastic wegbrengen kost mij niks, behalve een beetje moeite. In andere landen snap ik dat dit een probleem kan zijn. Ik vind daarnaast ook niet dat Nederlandse bedrijven extreme perspakketjes opsturen. Ja, soms zit er een hele berg glitter bij, maar het is niet dat ik 7 dozen ontvang voor 1 mascara. Ik krijg ook geen tv schermen en robotstofzuigers als extra opgestuurd (al zou die laatste best welkom zijn). Soms zit er een klein cadeautje bij, maar meestal niet iets waar je écht niks mee kunt. Misschien is dit meer een Amerikaans probleem?

Een cadeau of werk?
De hele discussie komt eigenlijk neer op het volgende: de één ziet een perspakketje als werk, de ander ziet het als een cadeau. Daarmee staan de 'influencers' en gewone consumenten tegenover elkaar. De gewone consument denkt namelijk 'waarom krijgen influencers in godsnaam zoveel spullen terwijl ik me de klote moet werken om dat te betalen'. In het marketinggedeelte kom ik hier nog op terug.

Als blogger zie ik het als een cadeau én als werk. Want hoe te gek is het dat jij mooie producten mag ontvangen? Ja, er staat iets tegenover, maar voor mij wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen. Het is soms namelijk ook zo dat één product ervoor kan zorgen dat jouw blog een grote groeispurt krijgt. Ik heb veel bezoekers te danken aan mijn reviews over Kruidvat eigen merk producten, om maar een voorbeeldje te noemen. Als zij mij dat niet als één van de eerste personen hadden gestuurd, was mijn blog simpelweg minder succesvol. Ik ben niet afhankelijk van PR-bureaus maar het maakt bloggen wel een stuk makkelijker en let's be honest, ook goedkoper.

Vragen van jullie:
Moet je pakketjes opgeven aan de Belastingdienst?
Nee. Als je 'in geld' betaald krijgt voor een review moet je dat uiteraard officieel wel aangeven, want het zijn in principe inkomsten waar je btw bij moet optellen (en veelal terugbetalen).

Krijg je betaald voor productreviews?
Dat kan wel! Soms ontvang je wel eens een product en daarbij een geldbedrag. Ik doe maximaal een aantal keer per jaar een betaalde samenwerking maar dat voel toch meer als een advertorial dan als een review.

Vanuit het marketing perpectief

Een review van Beautyjournaal over de lipsticks van Make up Factory.


Als PR-marketeer
Zelf werk ik dus ook op een marketingafdeling en ik weet hoe belangrijk het is om af en toe een perspakketje te versturen.

Waarom stuur ik pakketjes op- cadeau of werk?
Wat de gewone consument misschien niet helemaal begrijpt: een perspakket is een goedkope(re) manier om een product of merk onder de aandacht te brengen. Als jij een samenwerking aangaat met een grote influencer kost je dat al snel een paar duizend euro voor een enkele post. Als jij pakketjes met producten uitstuurt kost dat jouw eigen inkoopprijs en verzendkosten. Je kunt meer pakketjes sturen omdat er minder kosten aan verbonden zijn én de kans is groter dat meer bloggers iets over je schrijven. Keuze snel gemaakt, toch? Voor een marketingafdeling is het een mooie, goedkope en effectieve manier om een merk te promoten. Een cadeau is het dus meestal niet, want je verwacht er wel degelijk iets voor terug, al kun je dat niet van iemand eisen.

Er zijn overigens wel wat uitzonderingen. Soms stuurt een bedrijf een klein cadeautje voor de feestdagen, een verjaardag of een periode dat het even wat slechter gaat. Dat zie ik wel echt als een cadeau waar je hooguit een verhaaltje op Instagram over maakt.

Naar wie?
Heel eerlijk; ik stuur liever een pakketje naar iemand met een kleine blog dan naar iemand met tienduizenden volgers op Instagram. Een doel van het uitsturen van perspakketjes is natuurlijk vindbaarheid. De meest gebruikte manier om iets snel op te zoeken is toch via internet. Ik vind daarom persoonlijk dat Instagram minder waarde heeft: het wordt wel door veel mensen gezien, maar verdwijnt snel in een zee van andere posts. Zeg nou zelf, onthoud jij ooit een post die iemand twee weken geleden heeft geplaatst?

Werkt het ook om iets op te sturen?
Ja, het werkt zeker! Voor mij heeft het opsturen van een pakketje naar een blog wel meer waarde dan een Instagram post. Als iemand een review schrijft over het pakketje dat je uitstuurt, is dat natuurlijk super waardevol. Waarom:

- Een artikel blijft vaak vele jaren online staan in tegenstelling tot een Instagram post
- Soms plaatst de blogger een link in het artikel- altijd goed voor linkbuilding
- Het verbetert de vindbaarheid en betrouwbaarheid van een merk. Als je ergens naar gaat zoeken en geen resultaten online ziet staan, dan vertrouw je het waarschijnlijk niet en ga je niet over tot een aankoop.

 Om een kijkje in het boekje te geven: toen je een jaar geleden naar reviews over Make up Factory zou zoeken via Google zou je hooguit een enkele review uit Duitsland vinden. Als je nu kijkt komen er langzaamaan steeds meer berichten van bloggers naar boven. Mensen willen nu eenmaal graag ervaringen lezen. Als je wil weten of een product goed is hoef je maar even naar Google te gaan. Dit soort artikelen blijven lang hangen en zijn super waardevol!

In vergelijking met Instagram: als je gericht op de hashtag Make up Factory zou kijken, zie je een heleboel plaatjes met beperkte tekst. Je algemene indruk of beeld kan dan wel gevormd worden, maar het heeft te weinig inhoud om een 'betrouwbaar' gevoel bij een merk te krijgen.




Frequentie
Ik stuur persoonlijk niet 100 pakketjes per dag de deur uit voor onze merken. Waarom? Dat heeft een aantal redenen:

- Ik stuur pas een pakketje uit als ik denk dat een blogger er iets mee gaat doen. Daarmee bedoel ik niet per se 'OMG ALS JE NIKS ERMEE DOET HAAT IK JE'. Ik bedoel daarmee: ik wil mijn best doen om iets te sturen waar iemand iets aan heeft. Voorbeeldje: als iemand een foundation aanvraagt stuur ik niet 83 kleuren, maar vraag ik naar een referentie zodat ik een passende kleur stuur.
- Ik probeer er op te letten wie wat heeft gehad. Als ik iemand lipsticks stuur in juli, heeft het geen zin om dit in augustus weer te doen. Hoe vreemd ook: dit gebeurt véél! Ik heb persoonlijk best vaak dubbele producten gehad en dat is een gemis voor beide kanten.
- Hele grote bedrijven kunnen het zich veroorloven om random één collectie naar honderd mensen te sturen, maar dat kan niet altijd. Natuurlijk hebben wij zelf ook een marketingbudget.

Wat voor pakketjes?
Het enige dat wij doen om het pakketje wat leuker te maken is het persbericht toevoegen, twee handjes gekleurde snippers in het doosje stoppen en een kaartje schrijven. Hele grote dozen gaan hier de deur meestal niet uit. Zoals ik al zei: ik denk dat Nederland een slag apart is op een goede manier.

Het gevaar
Als marketingafdelingen zien dat influencers iets doen met de pakketjes, willen ze natuurlijk meer. De frequentie van het opsturen van pakketjes wordt opgeschroefd en om meer aandacht te trekken gaan sommige bedrijven erg ver. Ik vind dit persoonlijk wel een gevaar waar bedrijven zichzelf voor moeten behoeden: kwaliteit is meer waard dan kwantiteit! Ik denk ook dat het zich tegenwerkt: als je tien pakketjes binnen korte tijd naar iemand stuurt, is de kans groot dat iemand er 9 weggeeft en maar ééntje zelf houdt. Wat heb je daar dan precies mee gewonnen?

Vragen van jullie:
Op basis van wat wordt er bepaald wie iets krijgt? (deze vraag kreeg ik heel vaak):
Dit is een hele goede vraag en ik wil daar best een boekje over opendoen! Wat voor mij heel belangrijk is:

-Fotografie: als iemand geen en/of slechte foto's bij een artikel plaatst dan zie ik een samenwerking niet zitten. Ik respecteer dat iedereen een hele verschillende stijl in fotografie heeft, maar donkere of korrelige foto's zijn simpelweg geen mooie reclame voor je merk.

- Lay-out: een website is naar mijn mening niet snel lelijk, je moet er altijd rekening mee houden dat iedereen een andere smaak heeft. Sommige blogs hebben wel een bepaalde stijl die niet matcht bij wat je als merk wil uitstralen.

- Oprechtheid van de volgers in plaats van de hoeveelheid: 30.000 volgers uit India zeggen mij namelijk niet zoveel. Duizend echte volgers gaan voor mij sowieso voor. En om dan ff een heel sneaky boekje open te doen: ik ken genoeg bedrijven die echt een streep hebben getrokken bij een bepaalde volgersgrens (5000) en niet kijken naar de oprechtheid van de volgers. Just saying ;-) Het verschilt per PR-bureau of bedrijf of zij de tijd en moeite nemen om naar je volgers te kijken. Sommige bedrijven boeit het (helaas) totaal niet.

- Niche: sommige bloggers zijn nu eenmaal heel goed in schrijven over een bepaald onderwerp. Het product moet wel bij iemand passen en in zijn.haar straatje liggen. Als je naar mij een werkschoen zou opsturen, om even een slecht voorbeeld te geven, weet je dat het artikel niet met liefde is geschreven.

- Nederlands: iedereen maakt wel eens een fout. Soms zie ik echter de meest onprofessionele teksten voorbij komen. Het is simpelweg voor het imago van je merk niet goed om dan samen te werken.

Ik kan echt nog uren doorgaan maar het is al zo'n lange tekst geworden dat ik jullie maar met rust ga laten haha! Wat vinden jullie van dit onderwerp? Wil je nog iets weten of vragen? Laat het me weten in de comments!

2 opmerkingen

  1. Wauw wat een heerlijk uitgebreid artikel zeg en super interessant. Ook wel echt heel tof dat jij dit eigenlijk van beide kanten kan meemaken, dat maakt het nog interessanter om over jouw mening te lezen. Ik vind het ook wel heel zonde hoeveel er wordt opgestuurd naar influencers. Het is voor hun gewoon simpelweg onmogelijk om zoveel producten werkelijk te testen en als je dat wel probeert kan dat ook ten koste gaan van je oprechtheid en je huid waarschijnlijk ook haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed artikel Iris, ik verbaas me er ook soms nog over hoeveel bepaalde bloggers krijgen. Ik snap de gedachte want als ze het reviewen heb je gelijk een groot bereik maar net wat jij zegt, kleine bloggers kunnen ook het verschil maken. Leuk ook dat daar toch wel wat meer aandacht voor kleinere bloggers komt. Ik denk ook dat er steeds minder mensen een blog starten een paar jaar terug zag je door de bomen het bos niet meer maar er zijn er een hele hoop gestopt of die houden de kwaliteit/kwantiteit niet vol. Bloggen is 'best hard werken' maar voor mij de leukste hobby ooit. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks voor je reactie!