Cien (Lidl) Cellular Radiance Cream review Day & Night: de grote marketingstunt


Een tijdje terug was het weer zover: Het huismerk van Lidl, Cien, is opnieuw uitgekomen met hun Cellular Radiance Cream. Dit zou een dupe zijn van een nogal prijzige crème van La Prairie, namelijk de Cellular Radiance Cream. Het grappige: de La Prairie Cellular Radiance Cream kost bij ICI Paris XL maar liefst 655 euro. De crèmes van Lidl kosten 3,99 euro. Is dit een uit de hand gelopen marketingstunt? Ik vertel je er vandaag meer over!

Cien Cellular Beauty Day Cream- 3,99 euro
Cien Cellular Beauty Night Cream- 3,99 euro


Ten eerste wil ik beginnen met wow, wat een marketingstunt is dit toch. Het is namelijk zo dat de lijn werd geïntroduceerd als een 'normale' gezichtslijn in 2017, maar toen er eenmaal over een dupe werd gesproken heeft de media dit zó groot gemaakt. Het staat op websites als NSMBL, Glamour, Beau Monde en ga zo maar door. Wat ik in dit geval verkeerd vind is dat niemand er verder onderzoek naar heeft gedaan, maar ook dat is journalistiek soms: lekker herkauwen voor het snelle nieuws zonder even verder te kijken dan je neus lang is (uitzondering daargelaten, je ziet nu dat blogs nog beter onderzoek doen dan de traditionele media). De titels waar de media mee komen zijn bijvoorbeeld 'Deze crème van Lidl is volgens beautygoeroes exact hetzelfde als 'de duurste crème ter wereld' maar waar komt in vredesnaam deze stelling vandaan? Ik las ergens dat het uit de UK komt maar het valt moeilijk te herleiden. Lijkt me dus extra belangrijk om degelijk onderzoek naar zulke uitspraken te doen.

Het tweede kritiekpunt dat ik wil benoemen is dat er twee bedragen worden genoemd, in dit geval 550 euro en 3,99 euro, en dat Lidl daar zelf ook gebruik van maakt. Zij hebben nu namelijk echt geadverteerd met 'wij hebben een goedkope dupe' en dat vind ik ergens wel vreemd. Ik begrijp dat je ergens een slaatje uit wil slaan maar ergens is het ook niet chique tegenover La Prairie én ze gaan ergens in mee waar ze blijkbaar zelf niet eens degelijk onderzoek naar hebben gedaan. De consequentie van deze stunt is dat er ook veel crèmes op Marktplaats staan, zie hieronder:



Dit is toch bizar? Hoe makkelijk is het om dingen aan te nemen en daar vervolgens allemaal gebruik/misbruik van te maken?

De vergelijking
Goed. Klaar over de achtergrond en het marketingverhaaltje, laten we dan toch kort die vergelijking er in gooien. De ingrediëntenlijst van La Prairie crème lees je via de link. De ingrediënten die overeenkomen zijn super basic: water, glycerine, dimethicone, parfum, benzyl alcohol, phenoxethanol, methylparaben, ethylparaben. Dit is verdomd weinig, het zijn ingrediënten die praktisch in ieder product voorkomen. Het zijn basic ingrediënten voor een crème die je overal wel kunt krijgen.





Het belangrijkste ingrediënt van La Prairie is Panak Ginsing Root Extract. Verder zitten er een heleboel plantenextracten in. De focus van de Lidl creme ligt bij 'Myrothamnus Flabellifolia Leaf extract'. Dit ingrediënt zit dan weer in een andere crème van La Prairie, namelijk de Day Broad Spectrum SPF30 creme (klik voor ingrediënten). Volg je 'm nog? Vanwege de naam 'Cellular' wordt dus een vergelijking gemaakt die niet klopt; dat product van La Prairie heeft namelijk helemaal niet hetzelfde hoofdbestanddeel. De crème heeft wel eenzelfde bestandsdeel met de Day Broad crème. Ik begrijp dus de link met het merk, maar niet met het product omdat het hoofdbestanddeel heel anders is. Het marketinggedeelte klopt dus eigenlijk ook niet, want de prijs is anders (maar hoe lekker klinkt het om 550 euro te noemen in plaats van 175)?

Hebben we dat ook weer uit de wereld geholpen: over naar de review! Ik vroeg mijn moeder om zowel de dag als de nachtcrème te kopen zodat ik er wat over kon schrijven. Ik wilde eigenlijk de volledige lijn wel hebben maar ik ben op dit moment zó verzadigd dat ik de komende 3 jaar eigenlijk geen crème meer nodig heb ;-) Vandaar dat ik het serum en de oogcrème even heb laten schieten.


De verpakkingen doen me denken aan de vorige verpakking van de Nivea Cellular producten (OMG DUPE ALERT JONGENS!), haha. Je zou het bijna kwijtraken met al die namaak ;-). De potten zijn van stevig plastic gemaakt en hebben een sticker met opdruk. De dagcrème bevat SPF15 wat aan de ene kant super is, maar ik ben er niet per se happig op. Helaas krijg ik vaak puistjes van- ik gebruik het liever in nevel voor over mijn make-up. Verder zitten er dus drie verschillende plantenextracten in. Ik spot verder nog siliconen (dimethicone) en een vorm van alcohol. De dagcrème bevat een kleine concentratie parfum en ruikt heerlijk!

Wat vind ik er van? Nou, wel prima eigenlijk! De crème zorgt direct voor minder zichtbare droogte(lijntjes), nu zeker fijn met het koude weer! Het is een vrij volle crème die wel prettig uitsmeert en vrijwel direct intrekt. Het is daarnaast een goede basis voor onder mijn foundation. Ik ga wel gewoon glimmen gedurende de dag maar dat is niet heel anders dan bij andere crèmes. Door de volle structuur denk ik dat het product het allerbeste tot zijn recht komt bij een droger huidtype.

De nachtcrème bevat wederom plantenextract, maar ook vitamine E (Tocopheryl Acetate), zonnebloemolie en shea boter. Het is dus wel duidelijk een andere formule dan de dagcrème. Wat mij opvalt aan deze nachtcrème is dat 'ie een heel mat effect geeft. Dat heb je in principe 's nachts niet nodig, maar het is er toch. Ook deze crème trekt snel in en geeft een zacht effect aan de huid. Ik denk niet dat het rimpels van binnen vermindert, maar optisch gebeurt er zeker wat: droogtelijntjes zijn snel minder zichtbaar. Dat is uiteindelijk wat we willen, toch?



Conclusie: is dit een uit de hand gelopen marketingstunt? Absoluut! Ik vraag me nog wel af hoe het zo ver is gekomen, maar mijn idee is als volgt: waarschijnlijk heeft iemand gewoon gezegd 'wow dit bestanddeel zit ook in La Prairie crème', vervolgens ging iemand ermee aan de haal en keken ze allemaal niet verder dan de naam aangezien ze allebei Cellular heten. Dit lijkt mij het meest logisch al slaat het stiekem nergens op.

Is het een dupe? Nee, maar de crèmes zijn wél hartstikke prima en fijn in gebruik. Ik kan niet per se een favoriet kiezen, de dag of de nachtcrème dus, als je iets betaalbaars zoekt kun je met een gerust hart deze producten kopen. Als je een wondermiddel verwacht moet je misschien toch even verder zoeken.

Heb jij deze crème ingeslagen? Wat vind je van deze marketingstunt?

2 opmerkingen

  1. Ik vind het nooit zo netjes als een bedrijf 'lift' op een ander. Ik vind dat men uit moet gaan van zijn eigen kracht. Ik vind het dan ook 'not done' van Lidl dat ze dit nu als reclame uiting meenemen, beetje jammer. Ik zag in de UK dat de aldi ook dupes heeft van bijvoorbeeld de Pixi Glow en zelf voor eenzelfde verpakking heeft gekozen (oranje met groen) je kunt van een product van een paar euro niet dezelfde hoogwaardige ingredienten verwachten als van La Mer, La Prairi of Pixi zorg gewoon voor een goed budget product dan verkoopt het vanzelf, voor iedereen zijn budget is er wel een afzetmarkt maar ga niet goede sier maken met een 'product van een ander' :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, wat bizar al die claims. Ik vraag me ook af waar die vandaan komen. En dat het product op Marktplaats staat.. kansloos. Mensen proberen alles te verkopen! En heel veel trappen er nog in ook.. ja, daar maken mensen (en de media) graag gebruik van. Leuk om te lezen hoe jij erover denkt, erg verfrissend ook!

    Fijn dat je er wel tevreden over bent. Tijdens het lezen bedacht ik me, is het een tip om de nachtcrème als dagcrème te gebruiken? Want ook nachtcrème is eigenlijk gewoon een fabeltje, het is weinig anders dan dagcrème. Misschien helpt het tegen het glimmen!

    Fijne review verder, heb het met veel interesse en plezier gelezen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks voor je reactie!