Eerlijk zijn over #spon artikelen

De laatste tijd zie ik heel veel commotie ontstaan als een grote blogger (Misslipgloss bijvoorbeeld) een beetje vaag is over een gesponsorde post. Denk maar aan Teske en haar lied met Cornetto dat ze op Instagram heeft gepromoot als haar eigen nummer. Ik lees altijd mee in deze discussies en moet zeggen dat ik het zelf ook een lastig onderwerp vind. Benieuwd wat mijn mening is? Lees verder!

Eerlijk zijn over gesponsorde artikelen vind ik persoonlijk heel belangrijk. Onder elke blogpost waarin gratis producten staan, staat het bij mij duidelijk aangegeven. Toch vind ik het wel moeilijk om ergens negatief over te zijn. Als je een product krijgt waar je eigenlijk niet zo blij mee bent, wat moet je dan doen? Kun je het maken om je eerlijke mening te verkondigen? Sommige bedrijven nemen misschien wel geen contact meer met je op als je een negatieve review schrijft.

Dat laatste is een moeilijk punt: je hebt onbewust toch een positief getinte mening, omdat je niet negatief wíl zijn. Een bedrijf doet moeite voor jou: ze investeren in je en hopen een positief stuk terug te zien. Ik denk dat grotere bloggers het over het algemeen een stuk makkelijker hebben: zij kunnen sowieso keuzes maken. Ten eerste beslissen ze zelf of ze überhaupt iets gaan schrijven over de artikelen die ze ontvangen omdat zij zoveel pakketjes krijgen. Het wordt dan geen moeten, het wordt een 'mogen' en 'willen'. Ten tweede kunnen ze het maken om negatieve dingen te laten vallen, omdat ze minder snel bedrijven kwijtraken.

Een voorbeeld van een #spon artikel 


En hoe zit het met de betrouwbaarheid? Kun je een gesponsord stuk vertrouwen? Kun je een artikel vertrouwen waarvan je weet dat de blogger de producten gratis heeft gekregen? Mijn eerlijke antwoord: ik weet het niet altijd. Zelf krijg ik ook wel eens mailtjes waarin het bedrijf, de 'eiser' in dit geval, vindt dat ik niet negatief mag zijn. Dit is moeilijk voor mij: ik ben geen enorm grote blogger, krijg niet altijd wekelijks een product aangeboden en weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Ik kan me voorstellen dat veel andere (zeker beginnende) bloggers hier last van hebben. Je voelt altijd een beetje druk op je schouders, want je wil natuurlijk wel dat het bedrijf jou later nog eens een berichtje stuurt.

Ik heb voor mezelf besloten: wil ik het niet, dan doe ik het niet. Als ik een product binnenkrijg waar ik niet positief over ben, dan schrijf ik daar gewoon niets over. Als ik meerdere producten uit mocht kiezen en andere producten wél heel fijn waren, leg ik daar de nadruk op. Het andere product besteed ik geen aandacht aan. Zo heb ik én het bedrijf blij en mezelf blij. Dit heb ik inmiddels al een paar keer meegemaakt, maar ik én het bedrijf hebben er geen last van gehad.

Hoe ervaar jij dit? Ben je transparant of niet?

2 opmerkingen

  1. Goed en eerlijk stuk! Ik krijg zelf amper dingen en ik heb al betaalde opdrachten geweigerd omdat het niet bij mijn blog paste. Hierdoor heb ik ook meer ruimte om eerlijk te zeggen dat het product niets waard is. Als ik dan dit onderwerp terug zie komen op andere blogs en ze vermelden er niets bij, dan verandert mijn kijk op die blog wel veel. Ik ga nog steeds gaan bezoeken maar ze kunnen wel zakken in de blogs die ik dagelijks bezoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerlijk zijn vind ik het belangrijkste, ik doe ook niet iedere samenwerking :)
    Ik doe enkel samenwerkingen die bij mij past en waar ik een goed gevoel bij heb anders doe ik het gewoon niet, ik ben liever eerlijk of dat ik moet staan liegen in een artikel als ik er dan toch niet blij mee ben!
    Leuk artikel!
    X

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks voor je reactie!