Verkeerd advies van winkelpersoneel? #PERSONAL

Hi allemaal! Er moet me weer eens iets van het hart en waar kan ik mijn mening beter delen dan hier, samen met jullie! Ik was vorige week aan het winkelen en in de Etos en Douglas maakte ik een beetje rare dingen mee... ik hoorde namelijk een paar keer een verkeerd advies én ik kreeg zelf een verkeerd advies. Say what? Ik vroeg me hardop af... kunnen we niet beter allemaal éérst via internet op zoek gaan naar wat we willen kopen?




Laat ik even vooropstellen dat ik niemand wil beledigen en ik weet zeker dat er een heleboel mensen in een winkel werken die wél verstand hebben van hun producten. Ik heb echter te vaak situaties meegemaakt waarvan ik dacht 'WHAT THE F ARE YOU SAYING' en die wil ik met je delen.

Oh en, voor de critics onder ons: ja, ik heb zelf in een winkel gewerkt. Natuurlijk was ik niet perfect, maar ik gaf NOOIT advies over iets als ik daar geen verstand van had. Ik durf hardop te zeggen dat ik mensen heel goed kon adviseren op het gebied van make-up en huidverzorging. Dat komt mede doordat ik heel veel blogs en boeken heb gelezen, ofcourse!

Situatie 1
Ik was bij de Etos en hoorde twee keer een super raar advies. Het erge vond ik nog wel dat het om huidverzorgingsproducten ging- dat vind ik zelf ontzettend belangrijk en was daar tijdens mijn werkperiode bij Kruidvat in gespecialiseerd. Dat wilde zeggen: alle vragen gingen naar mij en werden (grotendeels) niet door collega's behandeld.

De dame in kwestie vroeg om milde reinigingsproducten en een scrub. Ze vertelde dat ze een zeer gevoelige huid had. Ze had daarnaast last van acné. Het meisje adviseerde producten die naar mijn mening helemáááááál niet geschikt zijn voor een gevoelige huid (en trouwens, hoe ontstaat die acné? Er werd niet eens gevraagd naar wat de vrouw op dit moment gebruikte). Ze pakte namelijk Nivea producten voor een jonge huid 'omdat ze in de aanbieding waren' en nog meer producten tegen puistjes, zelfs Clearasil. Ja, zeker een succes op een overgevoelige en rode huid ;-) Soms kun je gewoon beter niets adviseren (of een zeer mild product) dan de boel erger maken dan dat het is.

Toen hoorde ik er nog eentje waar ik echt om moest janken: 'micellair water is super verzorgend en kalmerend voor de huid, echt een soort serum'... SERIEUS? Een serum? MICELLAIR WATER? Dat zijn van die momenten waarop ik echt plaatsvervangende schaamte voel en me er mee wil bemoeien.

Situatie 2
Misschien ben ik wel een vreselijke draak (hehe), maar ik vind het soms zelf ook wel leuk om het personeel een beetje te testen. Maar in dit geval was dat helemaal niet mijn bedoeling. Ik was bij de Douglas, waarvan ik verwacht dat het personeel bovengemiddeld veel kennis heeft van de producten, en liet me adviseren over primers. De oudere dame die me hielp had wel zin om mij iets van Benefit aan te smeren. Ik vroeg of er een vorm van siliconen in de producten zat (het gaat om de Porefessional en Matte Rescue, twee prijzige producten) en de vrouw verzekerde mij dat er geen siliconen in zaten.

De vrouw die mij hielp bij Douglas.

Awkwardness to the max toen ik zelf even op de ingrediëntenlijst ging kijken en zoals ik stiekem al verwachtte siliconen (dimithicone) tegenkwam. De vrouw zei vervolgens helemaal niets meer en liet mij zelf rondkijken. Maar toegeven dat ze niet goed zat? Hell nawwwww.

Foto: KittehsCupcakes
Ik ben om eerlijk te zijn een beetje teleurgesteld in het overgrote deel van het winkelpersoneel, zeker als het om luxe parfumerieën gaat. Je bent daar voor een degelijk advies, het gaat vaak om hoge bedragen en je wil toch alles behalve een product dat dingen erger maakt dan ze zijn? Ik begrijp dat je niet het fijne kunt weten van élk product dat er in het schap staat. Maar verkeerd adviseren? Dat is weer een tweede.

Wat ik daardoor begon te denken: wat zijn blogs toch ontzettend fijn. Ik ben ook vet dankbaar voor sites als Makeupalley waar mensen hun EERLIJKE mening geven- iets waar je wat mee kunt als je op zoek bent naar een goed product. Tegenwoordig koop ik bijna niets voordat ik er tien reviews over heb gelezen, haha. Bloggers hebben meestal goed onderzoek gedaan naar een product en weten er het fijne van. Ik mis dat in real life nog wel eens.

Hoe denken jullie hierover?

6 opmerkingen

  1. Helaas ben ik het wel met je eens! Ik merk het vooral als het om ingrediënten gaat. Toevallig had ik het afgelopen week nog bij Rituals. De dames verzekerden me dat er geen parfum in de producten zat (serieus haha weet je hoe geurend die producten zijn?) En toen ik de ingrediëntenlijst erbij pakte (ook voor wat andere ingrediënten) konden ze ineens geen antwoord meer geven. Ik vond dat eigenlijk niet eens zo heel erg maar als ik in een dure parfumerie zou staan zou ik dat wel hebben. Je koopt dan toch vaak dure producten. Maar ik kan me ook wel weer voorstellen dat het lastig is...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is echt teleurstellend hoe kennisloos winkelpersoneel soms is. Ik heb bij de douglas ook tot 2x aan toe -bij de MAC counter- verkeerd kleuradvies gehad. Neem lekker die foundation mee naar huis, blijk ik een oempa loempa te zijn geworden. Bah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, au, wat super jammer! Tuurlijk moeten ze over veel producten kennis hebben en zal het soms wat lastig zijn, maar als je het niet helemaal 100% zeker weet zou ik toch doorverwijzen naar een collega, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga tegenwoordig vaker naar de ICI Paris omdat ik het idee heb dat ik daar goed advies krijg en de dames echt training krijgen over de merken. Bij de Douglas ben ik ook al eens van een verkeerde foundation voorzien dus daar ga ik niet meer heen. Alleen als ik iets wil hebben waarvoor geen advies nodig is dan heb ik er geen probleem mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt helemaal gelijk. Nu moet ik zeggen dat de dames in de Douglas me sowieso op mijn zenuwen werken. Lekker rondkijken is er niet meer bij, zodra je op een rek af loopt staat er alweer iemand bij je, ook als je aangeeft dat je even wil rondkijken. Voortaan koop ik wel bij via de webshop.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt helemaal gelijk. Nu moet ik zeggen dat de dames in de Douglas me sowieso op mijn zenuwen werken. Lekker rondkijken is er niet meer bij, zodra je op een rek af loopt staat er alweer iemand bij je, ook als je aangeeft dat je even wil rondkijken. Voortaan koop ik wel bij via de webshop.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks voor je reactie!