Tegenwoordig laait de discussie steeds vaker op: mensen worden verleid door bloggers en vloggers om dingen te kopen. Vaak zitten daar dealtjes achter waarbij het om dure producten en/of geld gaat. Eigenlijk zijn bloggers steeds vaker marketingmensen of ordinaire verkopers. Maar gebeurt dit 'verkopen' altijd eerlijk? Ik geef je mijn mening!
Marilou gaf mij de inspiratie om dit artikel te schrijven- dankjewel Marilou! Zij vertelde me dat ze dankzij mij en andere bloggers veel producten koopt. Ik voelde me hartstikke vereerd natuurlijk, maar het zette me ook aan het denken. Is een blogger nog een blogger of is een blogger een verkoper? Dat ligt er een beetje aan hoe je er zelf in staat, denk ik.
Naar mijn mening heb je drie soorten bloggers:
- De kritische blogger
De kritische blogger beoordeelt een product om een eerlijke manier, ook als het om een prijzig product gaat. Negatieve punten worden ook (soms redelijk subtiel) uitgelicht.
- De redelijk meegaande blogger
De redelijk meegaande blogger hecht veel waarde aan de bedrijven waar hij/zij mee samenwerkt, maar durft ook eerlijk te zijn. Deze blogger laat negatieve punten meestal niet vallen, maar je 'proeft' een klein kritisch toontje.
- De te aardige blogger
De te aardige blogger hecht erg veel waarde aan het krijgen van gratis producten of vindt het vervelend om kritisch te zijn tegenover gekregen producten. Negatieve punten worden (on)bewust niet belicht. Dure producten zijn soms per definitie beter.
Een te aardige blogger zal niet zo veel kunnen verkopen, omdat té positief zijn mensen extra kritisch maakt en zelfs wantrouwen kan opwekken. Ik denk dat de redelijk meegaande blogger en de kritische blogger de beste influencers zijn.
Ik zeg het gewoon eerlijk: ik vind dat veel bloggers te meegaand en aardig zijn. Als je een artikel van hem/haar leest, 'voel' je dat er iets is. Ik kan je daar wel een voorbeeld van geven. Zoals jullie weten ben ik beautylover voor het Estée Lauder x Glamour project. Dit betekent dat ik elke maand een product van Estée Lauder opgestuurd krijg. Soms zitten daar hartstikke dure dingen bij, wat natuurlijk een privilege is om te ontvangen. Op Instagram zie ik veel mede-lovers die nét iets te positief zijn over dat ene product en geen enkele kritische kanttekening plaatsen. Dat kan zijn doordat ze zich niet verdiepen in het product (ingrediënten kritisch bekijken, zit er écht een wondermiddel in? Zijn er goedkopere opties en zo ja, wat dan?), maar zij zijn waarschijnlijk óók bevooroordeeld omdat het product van een mooi merk komt, gekregen is én je wil het bedrijf niet boos maken.
Natuurlijk, meningen verschillen, maar sommige dingen zijn bijna te opvallend. Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld ERG veel moeite met het ophemelen van een reinigingsgel van 30ml(!) voor 33(!!!!) euro. Dat het van een mooi merk komt, zal mij spreekwoordelijk een heeeeul grote worst wezen. Daar móét je gewoon kritisch over zijn.
Ik zie mezelf als een kritische blogger. Als iets waardeloos is of veel te duur, dan krijg je dat te horen. Ook dat kent een keerzijde: er zullen genoeg mensen zijn die mij te negatief vinden. Zo heb ik altijd wel iets te zeiken (bijvoorbeeld over MAC Nutcracker sweet of Becca highlighters), terwijl veel andere bloggers dat kleine negatieve puntje niet zouden noemen. Ik WIL die negatieve punten belichten, want ik wil niet dat iemand dankzij mij een miskoop begaat. Als ik zelf een review over iets lees, zeker als het iets kostbaars is, wil ik óók een eerlijke mening. Boor het wat mij betreft helemaal de grond in, maak het kapot- als het anderen helpt, doe het gewoon. Ik zie het ook als een mooi iets als iemand dankzij mij besluit een product niet te kopen.
Laat ik vooropstellen dat ik begrijp dat veel bloggers niet kritisch durven te zijn. Ja, het is leuk om producten opgestuurd te krijgen en nee, het is niet leuk om iets negatiefs te schrijven over een gratis product van een groot bedrijf. Jij bent er toch voor een deel van afhankelijk- als er geen/minder producten binnenkomen, heb je minder (gemakkelijke) content op je pagina. Ik hoop ook altijd dat een gekregen product een hit is. Het is nu eenmaal fijner om een fantastisch product te ontdekken dan een waardeloos product. Toch denk ik dat niets belangrijker is dan dat je zelf een goed gevoel hebt over je artikel, dat het geloofwaardig is én dat het iets is wat je zelf ook graag zou willen lezen. Dan maar als zeikerd bekend staan, haha!
PS. Ik wilde het toch weer even aankaarten... Het kanaal van Stephanie Nicole is echt een inspiratie voor mij, zij pluist producten helemaal uit en komt vervolgens tot een mening die tot in detail is onderbouwd, geweldig! Check haar kanaal zeker even. Ik vind dat zij hét voorbeeld is voor hoe een eerlijke review zou moeten zijn.
Ik ben heel benieuwd: wat is jouw mening? Hoe zie jij jezelf als blogger?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Mooi om het zo is te lezen! ik denk dat veel bloggers een soort van gemanipuleerd worden en niet eerlijk durven zijn! Dat vind ik wel echt zonde..
BeantwoordenVerwijderenIk vind dat veel bloggers veel te bang zijn en de dingen niet durven te benoemen. Ik snap dat dat komt uit angst om niet meer interessant te zijn voor een bedrijf, maar het werkt averechts. Ik heb laatst een reteduur product getest dat ik echt niet lekker vond ruiken en heb daar geen doekjes om geworden. Het merk zelf kon de eerlijkheid wel waarderen, want daarmee maak je het geloofwaardig en dat willen mensen weten. Tenminste: ik wel.
BeantwoordenVerwijderenWat een goed artikel! Als blogger hoor je wel kritisch te kijken naar producten of items, eerlijk heid is wel belangrijk :) Leuk om te lezen.
BeantwoordenVerwijderenAls een product me niet bevalt ben ik niet bang om dat op mijn blog te plaatsen. Ik zeg er wel altijd bij omdat het voor mij niet werkt of voor mij niet geschikt is betekend dat niet dat het voor iedereen een waardeloos product is dat vind ik altijd wel belangrijk om mee te geven. Ik zou het vervelend vinden als mensen blind gaan op mijn mening. Advies is leuk maar dat is het dan ook een advies.
BeantwoordenVerwijderenGoed artikel! Als er mindere dingen zijn aan een product dan laat ik dat altijd wel merken in mijn blog. Maar tot nu toe is er geen product geweest die ik echt waardeloos vond. Altijd waren er wel min of pluspunten.
BeantwoordenVerwijderenIk vind eerlijkheid ook erg belangrijk. Ik merk dat ik echt een kritische blogger ben. Als ik iets gekregen heb en ik vind het product niet fijn dan zul je dat net zo goed horen als dat ik het product zelf gekocht zou hebben. Ik vind het belangrijk want als ik het zou lezen en daarna het product zou kopen voel ik me echt genaaid. Ik zie vaak genoeg reviews waar dingen verzwegen worden, waar mensen zo positief zijn terwijl ik het product helemaal niks vond. Of waar gewoon informatie mist als hoe lang een product houdt (lipstick/nagellak etc)
BeantwoordenVerwijderenBen het met je eens. Ik kom ook weleens blogjes tegen die altijd maar laaiend enthousiast zijn.
BeantwoordenVerwijderenOeps, te snel op enter gedrukt! Blogger die alsmaar positief zijn komen op mij niet echt geloofwaardig over. Toch schrijf ik zelf ook niet vaak negatieve reviews. Niet omdat ik niet eerlijk wil zijn, maar omdat ik negatieve reviews plaatsen gewoon niet zo leuk vind haha.
BeantwoordenVerwijderenInteressant artikel! Ik ben zelf wel kritisch, maar ik ben ook niet vaak negatief over een product/dienst. Kan misschien ook wel komen omdat ik als persoon zelf niet heel 'eisend' ben haha. Ik lees jouw product reviews wel altijd met veel plezier, omdat je aan jouw artikelen echt kan merken dat je 100% eerlijk bent over een product en dat vind ik fijn :)
BeantwoordenVerwijderenHmm, ja. Moeilijk. Als ik ergens niet blij mee ben over een product vermeld ik dat inderdaad gewoon zoals het is. Maar omdat ik samenwerkingen aan ga waar ik zelf echt achter sta komt het niet vaak voor.
BeantwoordenVerwijderenGoed stuk! Ik houd ervan als mensen kritisch zijn. Tuurlijk kan niet alles 100% perfect zijn. Ik las toevallig vandaag een oude review van mezelf terug over een Lush product. Ik vond het toen het walhalla, maar later ben ik toch gestopt met het te gebruiken. Eigenlijk zou ik later nog eens een 'hoe is het nu met Lush product X' artikel moeten schrijven, want meningen kunnen gewoon veranderen.
BeantwoordenVerwijderenMaar goed. Ik stoor me enorm aan die laatste groep bloggers. Eerlijkheid duurt het langst. Je hoeft niet poeslief te doen omdat je iets gekregen hebt, toch? Dat soort mensen vallen op den duur vast door de mand (hoop ik ;))
Dat gevoel heb ik ook best vaak, dat ik terugdenk aan producten die ik eerst helemaal top vond, haha! Dan voel je je bijna schuldig dat je er iets positiefs over hebt geschreven. Is wel leuk om een keer een terugblik te doen!
VerwijderenDie laatste categorie herken ik meestal al in de review zelf. Dan wordt er wel zo vreselijk positief gedaan, dat het haast niet meer geloofwaardig is. Bijna ieder product heeft wel een minpunt. Toch verschilt de ervaring wel per persoon denk ik.
BeantwoordenVerwijderenLeuk artikel! En het is inderdaad door die oneerlijke manier van werken dat we ondertussen overspoeld worden door "beautybloggers" die alleen maar aan productplacement doen en er centjes mee verdienen terwijl ze eigenlijk niets in de pap te brokken hebben behalve een knap snoetje.
BeantwoordenVerwijderen