Contact onderhouden met PR-bureaus: hoe doe je dat? #overbloggen

Hi allemaal!

Vandaag weer een nieuwe editie van #overbloggen, artikelen die gaan over de achtergrond van het bloggen. Zo weet je nu bijvoorbeeld dat je geld kunt verdienen met bloggen en dat je ook gratis producten kunt krijgen. Dat is allemaal leuk en aardig, maar hoe zorg je dan dat je producten blijft ontvangen? Door goed contact te onderhouden! Hoe doe je dat? Lees verder!

Zelf ben ik momenteel aangesloten bij meerdere PR-bureaus/grotere bedrijven die meerdere merken bezitten. Het contact is meestal erg goed, maar ik heb ook wel eens een foutje meegemaakt...



Stap 1: je aanmelding op de perslijst
Het maakt in principe niet uit of je zelf contact hebt opgenomen met een PR-bureau of dat zij contact met jou hebben opgenomen. Het belangrijkste is dat je netjes communiceert. Als het bedrijf jou heeft benaderd, vergeet dan zeker niet om te bedanken voor de interesse in jouw blog! Dat komt netjes en professioneel over.

Als je zelf hebt benaderd/wil benaderen, stel jezelf dan even voor. Het PR-bureau hoeft niet jouw hele levensverhaal te horen, maar wil wel graag weten wat voor blog je hebt, welke sociale media je gebruikt en hoeveel bezoekers je maandelijks naar je blog trekt.

Stap 2: aanvragen doen
Hoera, je staat op de lijst! Als je bent aangesloten bij een PR-bureau kan het twee kanten op gaan: je krijgt je pakketjes opgestuurd zonder dat je ze zelf aanvraagt óf je stuurt een mail met een verzoek om het product te proberen. Als je zelf de aanvraag doet, vergeet dan niet om je enthousiast uit te spreken over het product dat je wil testen. Vraag op een beleefde manier of er nog samples beschikbaar zijn.

Als het bureau jou uit zichzelf iets stuurt, vind ik het persoonlijk alsnog netjes om te bedanken en even te laten weten of je iets gaat doen met het product ja of nee. Dat kan al met één zin gedaan zijn. Het wordt wel een ander verhaal als je steeds groter wordt en tientallen pakjes per week krijgt, hoor. Maar dat begrijpen de bedrijven wel.

Stap 3: de afhandeling
Product ontvangen en je review is geplaatst? Stuur een korte mail met een link naar je post en bedank het bureau.

Stap 4: herhaling!
Als je alle stappen hebt doorlopen en contact hebt onderhouden, is de kans heel groot dat er nog een samenwerking komt. Aan langdurige samenwerkingen heb je het meest!



Fouten die je dus niet moet maken

- Je vraagt een product aan en laat daarna niets meer weten
Het is niet netjes om niets meer te laten weten als je een mooi pakket hebt gehad. Dat doe je met vrienden en familie natuurlijk ook niet. Heel eerlijk? Ik heb dit wel eens een keer gedaan. Mooie review gemaakt, maar geen bedankje gestuurd en ook geen link. Oeps. Dat heb ik geweten, want ik hoorde ineens een stuk minder van dat PR-bureau ;-)

- Te gretig dingen aanvragen
De meeste PR-bureaus zeggen het vooraf al: vraag alleen een product aan als je het echt wil reviewen. Vraag niet constant producten aan als ze je niet echt aanspreken en/of je geen zin/tijd hebt om er een review over te schrijven. Niet netjes! Geef dan een andere blogger de kans.

- Je toon is dwingend of zelfs agressief
Wees een beetje lief voor de mensen die het beste met jou en je blog voor hebben. Je hebt die mensen nodig. Beleefd zijn is key.

Hopelijk heb je iets aan mijn tips! Als je nog vragen hebt, laat ze dan zeker even achter.

9 opmerkingen

  1. Ik herken deze dingetjes wel, fijn artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om dit te lezen! Ik sta nog niet lang op perslijsten, ook niet op heel veel, lokaal blog ik meer dan 5 jaar. Ik probeer me er nu eindelijk eens een beetje in te verdiepen maar het voelt een beetje alsof er een taboe op heerst om het erover te hebben. Fijn dat je er dus een artikel over schrijft! Ik heb mijzelf overigens niet ingeschreven voor producten, ik ben ook geen beautyblogger dus bij mij is het iets anders denk ik, maar wat meer op de hoogte te blijven van dingen is wel handig zo! Bedankt voor je artikel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt helemaal gelijk met je tips! Ik vergat ook wel eens een linkje door te sturen, stom he? Nu zorg ik altijd dat ik een reminder voor mezelf daarvoor in stel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vergeet inderdaad ook nog wel eens om een linkje door te sturen.. Slordig van mijzelf! Fijn artikel Iris :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn blog trekt (nog) te weinig bezoekers voor een aansluiting bij een PR bureau maar als ik wel eens wat krijg houd ik me altijd aan jouw regels, even netjes melden dat het is ontvangen en wanneer ik (ongeveer) denk een artikelte plaatsen en dan altijd even de link doorsturen. Wel vind ik het heel jammer dat je soms een tijd leuk contact hebt en als je dan de link hebt gestuurd hoor je niet meer niet eens een dank je wel (of stom desnoods) dat vind ik van de andere partij wel eens jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Komt helemaal goed met jouw blog, je doet het hartstikke leuk! Ik volg je in ieder geval graag :D Je hebt zeker gelijk, bedrijven zitten zelf ook vaak fout. Zeker als ze met een leuk voorstel komen en vervolgens niets meer laten weten. Heel asociaal!

      Verwijderen
  6. Superhandig artikel! De eerste fout geldt trouwens ook voor het bedrijf zelf: niet leuk mailen voor een samenwerking en vervolgens niks meer van je laten horen :')

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk, vreselijk asociaal vind ik dat! Ik heb het jammer genoeg zelf ook een paar keer meegemaakt :(

      Verwijderen
  7. Goed artikel. Ik onder houd altijd netjes contact dat vind ik erg belangrijk zodat je ook een goed vertrouwensband kan opbouwen wat belangrijk is.

    BeantwoordenVerwijderen

Thanks voor je reactie!