Hoooooooooooi allemaal! Ten eerste wil ik het even kwijt: ik was zaterdag JARIG! Op het moment dat ik dit artikel aan het typen ben zit ik te wachten: vanavond (zondag) vier ik mijn verjaardag met vrienden. Ik ben 24 geworden en wilde dat via deze weg nog even kwijt aan jullie. Maar to the point: ik wil het vandaag met je hebben over de stomste dingen die ik heb meegemaakt als blogger. Lees mee!
Ik schrijf dit puur voor jullie vermaak en ook zeker voor herkenning- jij als blogger maakt waarschijnlijk wel eens iets mee waarvan je denkt 'goh, dit is eigenlijk helemaal niet tof'. Maar veel mensen praten er niet over. Ik heb het over mislukte samenwerkingen, persevents die een beetje tegenvielen en nog meer. Ik wil liever geen namen meer noemen in artikelen omdat ik daar in het verleden problemen door kreeg (niet dat ik er spijt van heb, maar sommige bedrijven vallen je alleen maar aan in plaats van dat ze iets doen met je kritiek). Ik neem je mee in de avonturen die ik mee heb gemaakt de laatste jaren!
"Hier, zoek maar uit, je krijgt vervolgens niks"
Als je zelf een blog hebt, weet je dat je af en toe super leuke mails met verzoeken voor een samenwerking krijgt. Ik weet nog goed dat ik vorig jaar een verzoek kreeg van een bedrijf wat echt niet beter kon klinken voor mij, want het ging namelijk over haarproducten. Ik ben dol op haarverzorging en to be honest and extra: ook wel op luxere haarverzorging. Ik mocht een hele lijst doorgeven van alles wat ik wilde proberen. Ik vroeg nog of er een budget was, maar dat was niet zo. Het leek wel alsof het niet op kon! Je raadt het al: na twee/drie mails heb ik nooit meer iets gehoord. Zelfs niet toen ik op een nette manier mailde dat ik het graag zou horen als het NIET meer door zou gaan.
Het erge van alles? Ik zag later bij een andere blogger dat zij wel producten had gekregen. Maar ook echt maar één of twee in plaats van een hele lijst. Ik vind het gewoon zo jammer dat bedrijven je gouden bergen beloven en je vervolgens laten zitten.
Niks nieuws horen op een persevent
Ik ben niet iemand die elk persevent afgaat, gewoon omdat ik het niet per se een super leuke bezigheid vind. Als ik wél ga dan vind ik dat merk in kwestie heel interessant. Ik ben samen met iemand naar een event geweest en het ging om een merk dat ik echt leuk en fijn in gebruik vind. Toch waren we het er unaniem over eens: dit event was niet echt goed geregeld. Het lag niet aan de locatie of iets, maar er was geen nieuwe productlancering en we hoorden gewoon niets nieuws. De mensen die iets vertelden wisten ook amper antwoord te geven op de vragen die we hadden. We kregen zelfs drie keer iets anders te horen. Dan heb je best wel het gevoel dat je voor niks bent gekomen.
Dit maakt toch wel dat ik steeds kritischer word als ik een uitnodiging ontvang: ik ben niet zo happig op events. Je moet er vaak ver voor rijden en soms valt het erg tegen.
"Samenwerken? Oke, geef je tarief maar door, dan zoek ik de goedkoopste blogger"
Ook zoiets: je krijgt een mail van een bedrijf dat met jou wil samenwerken voor een advertorial. Ik word altijd erg blij van dit soort mails, want je kunt daar zo af en toe een leuk bedrag aan overhouden dat je terug kunt stoppen in je blog. Helaas loopt het niet altijd goed af- sterker nog, het gaat vaker fout dan goed. Ik krijg vaak mailtjes met de vraag of ik een prijsvoorstel wil doen (ZO FOUT, kom gewoon zelf met een richtprijs) en ik hoor vervolgens niks meer. Dat vind ik zo not done en niet netjes! Je kunt op z'n minst reageren dat je een andere prijs in gedachten had of je zegt eerlijk dat je voor een andere blogger kiest.
En wederom: meestal zie je op een andere blog dan wel een samenwerking verschijnen. Waarschijnlijk omdat jij naar hun zin te veel geld vroeg. Maar eerlijk reageren? Naaaah, dat doen bedrijven niet.
Afgunst van andere bloggers
Sommige mensen gunnen jou de wereld, maar andere mensen kunnen het weer niet goed hebben als je iets krijgt. Soms vind ik het ook wel raar om bij bloggers waar je het niet direct van verwacht hele dure/luxe/exclusieve PR-pakketjes te zien, maar zware afgunst heb ik meestal geen last van. Ik merk dat heel veel mensen wel zo in elkaar steken, want die bloggers gooien direct een hengel bij je uit zodat ze die producten ook kunnen krijgen. Niks tegen hulp, maar wel tegen misbruik maken van de situatie.
Voordat men me weer een negatieveling vindt: de voordelen wegen zwaarder dan de nadelen! Maar ook dit mag naar buiten komen vind ik- bedrijven kunnen er van leren. Of ze er iets mee doen is een tweede ;-).
Wat is het minst leuke dat jij hebt meegemaakt in jouw tijd als blogger? Let me know!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Jeetje, heel raar dat je van dat bedrijf van haarproducten niks meer hebt gehoord! En al helemaal dat je het daarna bij een andere blogger wél voorbij ziet komen.
BeantwoordenVerwijderenIk heb tot nu toe nog niet suuuper veel samenwerkingen gehad dus nog niet dit soort dingen mee gemaakt.
En, gefeliciteerd met je 24e verjaardag😄
Liefs, Nathalie
Superstom idd, van die bedrijven die je van alles beloven maar nooit hierop terukomen. Echt onprofessioneel! Die afgunst van andere bloggers overigens ook..
BeantwoordenVerwijderenLekker stom van die bedrijven zeg! Ik heb er nog niet veel ervaring mee als beginnende blogger. Tot nu toe is het allemaal nog positief. Raar ook dat sommige events zo slecht geregeld zijn! Waarom organiseer je iets als er verder niks nieuws is :o
BeantwoordenVerwijderenZo vervelend deze ervaringen.. Ik ben nog maar een kleine blogger, dus heb nog niet echt veel van deze dingen ervaren. Vind ook dat je elkaar als blogger moet steunen, is toch veel prettiger lijkt me.
BeantwoordenVerwijderenJa, heel stom als bedrijven je benaderen en vervolgens niks meer van zich laten horen. Dit heb ik al meerdere keren gehad en vind dat zó stom.
BeantwoordenVerwijderenIk vind het jammer als je na een samenwerking niets meer hoort van een bedrijf. Ik stuur altijd enthousiast de link naar het artikel door en bedank netjes en soms hoor je dan niets terug. Ze hoeven van mij niet op de banken maar gewoon even terug mailen met leuk artikel (of desnoods stom) heb je geschreven is toch een kleine moeite. Ik voel me dan toch altijd een beetje gebruikt alsof het dus toch alleen maar om die link ging.....
BeantwoordenVerwijderenIk ben toch wel even stiekem heel erg benieuwd welk bedrijf dat was met die haarproducten want ik had PRECIES hetzelfde ;)
BeantwoordenVerwijderen